Адаптивен дизайн

Адаптивен дизайн

Какво е Адаптивен (Респонсив) дизайн и необходим ли е такъв за онлайн магазините?

Адаптивен дизайн е не само необходим, а задължителен за всеки уеб сайт. Адаптивният дизайн преоразмерява и пренарежда правилно елементитите в старницата така, че всико да е правилно позиционирано на всички видове устройства с различни резолючции. Това са различните резолюции на десктоп монитори, таблети и най-вече на мобилните телефони. Потреблението на мобилни телефони измества драстично потреблението на десктоп мониторите. Докато в началото почти не се случваше да се генерира поръчка през мобилен телефон, то сега около 70% от поръчките се генерират именно през мобилен телефон и в по-редки случай от таблет. Дали потока на поръчки е по=голям през мобилни устройсва или през десктоп версия, зависи много и от целевата група и предлаганите продукти. Ако продуктите са бързо оборотни на средна цена, то шансовете потока да е предимно от мобилни телефони е голям. Ако обаче артикулите са високобюджетни, продукти които потребителите купуват веднъж на няколко години или продукти от които имат интерес по-корпоративни клиенти, то тогава поръчките се осъществят предимно през десктоп монитори с по-висока резолюция. 

Защо и кои потребители предпочитат мобилно устройство за онлайн пазаруване?

Бързооборотни стоки, като обувки, дрехи, книги или бижута се пазаруват от всички възрастови граници понякога дори в движение докато пътуват или се разхождат в парка. Доколкото по-корпоративните продукти особено тези свързани с някаква индустрия или промишленост се поръчват предимно от служители в администрация в работно време на бюро от лаптоп или компютър. Въпреки, че някои продукти се търсят и поръват предимно през десктоп версия, това по никакв начин не е повод да се пренебрегва наличието на респонсив дизайн или мобилна версия. Най-малкото заради google bots които сканират сайотовете и тяхното съдържание. Google вече почти не изполсва десктоп ботове за обхождане на сайтовете. Обхожда сайтовете предимно с мобилен бот, а в индекса на google desktop се класират резултати от мобилният индекс. Рядко са случаите в който има разлика в позициите на индексация между мобилна версия на google и десктоп версия, но такива има. Това обаче независи толкова от google ботовете които обхождат сайтовете, а зависи предимно от натрупани данни и времетраене на потребителите в мобилна версия и десктоп версия.

Респонсив дизайн или мобилна версия?

Кое е по-правилно и по-практично да се реализира?

Много сайтове за да са актуални към google изискванията и за да са компактни за потрбителите на мобилни устройсва разарботиха отделна мобилна версия на отделен суб-домейн (пример: m.webbuild.bg за мобилна версия и webbuild.bg за десктоп). Това има своите привилегии, но има и своите недостатъци. Суб домейна се гледа от google като отделен сайт от основният домейн. Съответно трафика и посещенията на суб-домейн не допринасят с нищо за основният домейн и обратното. Най-голямото приемущество на този вариант е, че разкрива възможност за две различни структирии на сайта или два коренно различни дизайна, че понякога дори разлини функционалности без една версия да прези на другата. Практически това са два отделни сайта, но обвързани с една и съща база данни и администрация. В такъв случай съдържанието на мобилна версия от суб-домейна може да е различно от съдържанието в десктоп версия. 

При респонсив дизайна нещата иглеждат по различен начин. В респонсив дизайна цялото съдържание на сайта е едно и също, като само се преоразмерява и пренаражда според резулюцията на устройството.