За какво трябва да се грижите, когато имате онлайн магазин?

  • Уеб дизайн
  • Блог
  • За какво трябва да се грижите, когато имате онлайн магазин?

За какво трябва да се грижите, когато имате онлайн магазин?

Стартирате онлайн магазин, а за колко неща трябва да се грижите след това?

Преди да се захванете с онлайн търговия е хубаво да се запознаете, какво ви очаква след това и за какво трябва да се грижите. Много хора си мислят, че онлайн бизнесът е просто изработка на онлайн магазин, пускане в интерент и готово, продажбите започват, печалбите почват да се трупат и всичко си върви по мед и масло, като в приказка. Не е така!

Много клиенти са идвали при нас с ясно убеждение, че да стартираш онлайн търговия е евтино, доходоносно и не изисква много усилия. Голям, топъл и евтин сладолед няма!

Онлайн бизнеса изисква също толкова усилия и средства колкото и offline търговията.

В онлайн търговията се крият също много рискове както и в offline бизнеса. Преди да започнете да се занимавате с онлайн магазин е хубаво да се запознаете с всички неща, с които трябва да се занимавате, с всички рискове и разходи, които ви очакват. От страни е лесно да се види кой какво е постигнал с онлайн търговия, но е трудно да си види, кой какъв път е извървял докато стигне до големите продажби, високите обороти и добрите печалби.

Преди да се стартира какъвто и да е бизнес е добре да се направи бизнес план, от който да се добие представа какво ви очаква, като разход и ангажимент и чак тогава да се направи сметка дали си заслужава, и дали това е вашият бизнес.

 

Процеси и неща, за които трябва да се грижите в онлайн търговията

 

В тази статия ще прочетете няколко от най-важните неща, които трябва да знаете и поддържате в онлайн търговията. Неща за които трябва да се грижите, както и разходи, които трябва да предвидите за да се постигнат поставените цели.

 

Изработка на онлайн магазин

 

Използване на готова платформа

 

За разработка на онлайн магазин можете да изберете два варианта. Един сравнително по-евтин вариант е да изберете да използвате готов универсален онлайн магазин с готови базови функционалности. Този вариант към днешна дата 2019 г. би ви струвал от 2000 лв. до 5000 лв. еднократно или около 1000-1500 лв. годишно, ако изберете да го наемете, а не закупите.

Този вариант е най-добър в това, че бъговете в платформата са снижени до минимум или въобще не съществуват такива. Такъв избор е прекрасен в началото, но не и в растежа и развитието на Вашият онлайн бизнес. Такива платформи не търпят къстамизицаии и частни разработки изискващи спецификата на вашата търговия. Обяснявам защо. Защото това са продукти серийно производство, за чиято поддръжка се разработват универсални модули и функционалности. За да се разработи нов модул или функционалност трябва да бъде съобразено това дали се вписва с всички останали онлайн магазини и дали не би счупил друга функционалност, която се използва от други клиенти. Разработчици поддържащи такива платформи винаги съобразяват дали да реализират искана от вас разработка или не. Прави се проучване дали други клиенти освен вас биха закупили новата разработка и дали биха генерирали печалба от вложеното време и средства в нея. Ако вие сте единствените, които ще заплатите това решение, разработчика ще откаже да го разработи, защото не може да си избие разходите по него, а в същото време то ще е абсолютно безполезно за универсалната платформа и само ще тежи в нея.

 

Да си направим онлайн магазин специално за нас

 

Друг по-практичен вариант е да изберете изработка на онлайн магазин специално за спецификата на вашият бизнес и за вашите нужди. Или както обичаме да казваме в нашата компания, да си ушиете костюм по мярка. Този вариант е сравнително по-скъп, но изключително по-практичен. Изработката на такъв онлайн магазин към днешна дата 2019 г. би ви струвала от 5000 лв. до 25000 лв., а в някой случай и много повече, според мащабите на онлайн магазина. При този вариант вие си гарантирате, че ще получите костюм по мярка и няма да ви стои като подарен или като на закачалка. Можете да поискате да се разработят всички модули и функционалности, които са необходими за вашата онлайн стратегия и спецификата на вашите продукти. В същото време в този онлайн магазин няма да присъства нищо излишно, като код и нищо излишно няма да натежава платформата.

Изработен специално за вас онлайн магазин е платформа с безгранични възможности за надграждане и развитие. В началото можете да започнете само с най-необходимите за вашия бизнес модули и функционалности, а в последствие да надграждате с каквото пожелаете. Можете да започнете онлайн бизнесът си само в България, а във времето да надграждате с допълнителни езикови версии и да стъпите на апетитните чужди пазари за вас. Можете да променяте функционалността на текущите модули така както на вас ви е удобно. Можете да променяте и надграждате всяка една страница и всеки един детайл от страниците. Може да се надгражда и административната част на сайта с всичко, от което се нуждае вашето управление и процеси на търговията или казано на кратко „Онлайн Магазин с Безгранични Възможности“.

До тук много добре, но какво се крие зад това освен по-високите разходи? На първо място не всичко се случва веднага. За всяка нова разработка се изисква време, проучване, разписване на архитектура, съобразяване с текущите функционалности, планиране, изпълнение и не на последно място дебъгване. Всички частни разработки крият бъгове, които няма как да се предвидят и хванат навреме. След всяко надграждане има период от време, в който се дебъгват новите неща в процес на реална работа с тях. Дебъгването също изисква време, съответно и средства. Разбира се не всяка нова разработка крие рискове и бъгове и не е необходимо да се отделя допълнително внимание и време, но това не може да се предвиди на 100%. За това в нашата компания винаги предвиждаме по 4 допълнителни часа за промени и дебъгване.

До тук с разработката и необходимите средства за разработка!

 

Други неща, за които трябва да се грижете, когато имате онлайн магазин

 

Подсигуряване на стока

 

Постоянната поддръжка на налични количества на стока, обновяване на артикулите и увеличаване на предлаганите асортименти. В онлайн магазина трябва да се грижете за това, когато един артикул бъде поръчан от потребител, то вие да го имате наличен и да го доставите на клиента. Ако потребителите поръчват артикули, които вече нямат наличност и не можете да доставите дори и при по-дълъг период от време, то вие събуждате разочарование в него, негативно чувство, което той предава и споделя със свои приятели и познати. Този клиент може би никога повече няма да поръча от вас и без да иска ще ви направи лоша антиреклама от уста на уста. За това е изключително важно в магазина да се предлагат само продукти, които могат да бъдат доставени.

За обновяване на стоката е необходима постоянна комуникация с вашите контрагенти доставчици, постоянно търсене и намиране на нови контрагенти, предоговаряне на условия, цени и доставки.

 

Реализиране на продажби

 

Реализирането на продажба е най-приятния момент за всеки търговец. Един собственик на ресторант обича да казва, че най-обича да слуша звука на касовия апарат как работи. Вдига ли шум касовия апарат, значи в ресторанта се генерират продажби и оборота расте. Затиши ли се, не е добре. Продажбите са вашата печалба. Колкото повече продажби има в онлайн магазина, толкова по-висок е оборота и генерираната печалба. Продажбата и вдигането на оборота изискват търговски умения и добра стратегия. След като един потребител е попаднал на продукт във вашия онлайн магазин, то той трябва да се убеди, че трябва да го купи от вас, а не да отиде в друг магазин и да не се върне повече във вашият. За целта е необходимо цената да не  надвишава цената, спрямо останалите магазини, дори да е по-висока то да е в по-нормални рамки с по- малък контраст на разлика.

Снимката на продукта е от изключителна важност за потребителя. Колкото по-качествена е снимката, толкова по-добре потребителя може да види детайли и да каже „Да искам го този продукт“. Освен изображението, много важен е текста с описание на този продукт. Колкото повече информация получи клиента за продукта, толкова повече се вдига шанса да бъде закупен от него. Описанието трябва да е максимално информативно и да бъдат описани всички плюсове и качества на продукта. Заснемането на продуктите, обработката на изображенията, писането на подробно описание отнема не малко време. Необходимо е да помислите за назначаване и обучение на кадри, които да извършват тази дейност. Да подсигурите работни места и условия за работа. Това също са съществени разходи към всеки онлайн магазина.

 

Комуникация с вашите клиенти

 

За да сте конкурентни и да предлагате добра услуга е необходимо да разполагате със служители, които да комуникират с вашите клиенти. В повечето онлайн магазини се разработва автоматизирана система за автоматично генериране на имейли към клиентите. Примерно: след като потребител генерира поръчка към вас автоматично да получи имейл с данните, които е въвел в поръчката, продуктите, които е закупил и т.н. разработва се такава система и при смяна на различните статуси при различните процеси за обработка на една поръчка, изпращане на номер на товарителница и линк за проследяване на пратката и куп други според онлайн магазина. Всичко това е чудесно, но най-доброто обслужване е комуникацията между администратор и клиент. За това е добре да имате служители, които да имат непрекъснат контакт с вашите клиенти. След генериране на поръчка ваш служител да се свърже лично с клиента, който да потвърди поръчката и да почуства, че му е обърнато внимание. След доставка на пратката, служител да се свърже отново с клиента и да го попита дали е доволен от покупката и т.н. Трябва да предоставите телефонен номер, на който потребители да могат да звънят и да отправят конкретни въпроси, които ги интересуват за продукта, доставката или каквото и да е. В много онлайн магазини разработваме по желание на клиента, формуляри за отправяне на запитвания към конкретен продукт или конктакт форма за други запитвания, както и интегрираме различни системи за онлайн чат, като zopim или facebook messenger, но и зад тези приложения трябва да стоят реални служители, които да са в контакт с вашите клиенти.

 

Логистика и доставка на продуктите

 

В началото след стартиране на онлайн магазина най-вероятно ще има малко поръчки и тяхната логистика и доставка ще осъществявате много лесно. Трябва обаче да помислите за възможно най-бърза и евтина доставка на пратките, да помислите за евентуална замяна или връщане на продукт. Не са малко случаите, в които се налага замяна на един продукт с друг, както и клиента да се откаже от покупката. Това също са разходи, които трябва да предвидите от самото начало и да изградите правилна стратегия за тях. За организацията на доставка на пратките, подмяна или връщане на продукт и възстановяване на сума не е разход само, самата логистика, а е разход и за екип от служители, които да движат всичките тези процеси.

 

Популяризиране, маркетинг и реклама на магазина

 

Колкото и да са конкурентни вашите продукти и цени е необходимо аудиторията във вашата ниша да разбира за това. За целта е необходимо да популяризирате онлайн магазина посредством всички възможно канали. Да организирате рекламни кампании в google AdWords, социални мрежи, имейл маркетинг чрез NewsLetter система и всичко, за което се сетите. За тази дейност трябва да предвидите разход на дружеството за наемане на специалист в тази област във вашата фирма или да аутсорснете цялата дейност към външни под изпълнители специализирани в маркетинг и реклама.

За да заинтригувате клиента е хубаво да помислите също и за промо кампании на определени продукти за определен период от време. Обявяването на промоции е нещо изключително добре работещо, стига намаленията да са реални, а не да оскъпите цената с 50% и след това да я намалите с 30%. Това е гарантиран метод да загубите вместо да спечелите.

След като организирате промо кампания, помислете за поддръжка на рекламните банери на сайта, особено в главния банер на началната страница. Банерите е хубаво да се изработят от професионален графичен дизайнер, което също е разход за вас. Непрофесионалният банер може да доведе до лош акцент на сайта, вместо до желаният резултат.

Освен промоциите помислете за индивидуални намаления на определени клиенти по различни мотиви. Помислете за нещо, с което да заинтригувате клиента и той да има стимул отново да пазарува от вас и да трупа история. Всичко това може да се организира под формата на някаква игра, точкова система или бонус система. Всичко е въпрос на ваша визия, стратегия и коректност, но за всичко това предвидете и бюджет, чрез който да реализирате идеите си.

 

SEO оптимизация

 

Много клиенти се обръщат към нас с въпроса „Ще ми направите ли SEO оптимизация на сайта и моя сайт да излиза в челни позиции в google“?

Разбира се, че ще направим SEO оптимизация, но това също е допълнителна услуга и изисква допълнителни разходи. Освен това трябва да сте на ясно, че SEO оптимизацията не се прави само при разработка на онлайн магазина. SEO оптимизацията е съвкупност от много и различни действия. Едно от тях е в ръцете на нас разработчиците, второ е към други фирми, трето е в ръцете на собствениците на онлайн магазини. Ако една от страните не си свърши добре работата, няма как да се постигнат добри резултати. При изработката на всеки проект, ние даваме всички необходими съвети на клиентите, какви действия трябва да предприемат и какви правила трябва да спазват. Едно от нещата, които е в ръцете на собствениците на онлайн търговия е писането на текстове в уеб сайта. Предвидете си ресурс и средства да подсигурите добър копирайтинг за текстовете в целия сайт за всяка страница и продукт.

 

До тук всичко е добре, предполага се, че всеки онлайн търговец, ще предприеме нужните действия, ще подсигури нужния бюджет за всички предвидени разходи, но какво се случва във времето с увеличаването броя на продажбите?

 

Готови ли сте да пораснете и да управлявате голям бизнес?

 

Онлайн търговията, както и offline търговията е нещо, което, ако не се поддържа и не се разраства, води до предпоставка за фалит  дори до загуба на всички генерирани печалби и спестени до момента средства. Възможно ли е печалбите да изпреварят възможностите на вашата организация за тяхното управление. Отговорът е ДА! Апетита идва с яденето, а с него преяждането, след което е затлъстяването до нездравословно състояние и загуба. За да не се стига до загуба и разруха на всичко изградено е необходимо да помислите и за такъв момент.

 

Внедряване на ERP система

 

Ако в началото не работите с допълнителен бизнес софтуер, ЕРП система или складова програма, то в такъв момент е задължително да вземете незабавни мерки и да съберете цялата информация за онлайн бизнесът си на едно място и да управлявате всичко от един софтуер.

При натрупване капитал от цялата дейност, не пропускайте да заделите време, средства и екип за внедряване на целия бизнес в един софтуер. Внедряването на подобен софтуер е не лесен и не кратък процес, но е единственото решение за управление на подобен голям бизнес. След внедряването на подобен софтуер, вашият онлайн бизнес става с безгранични възможности за развитие. С въвеждането на ERP система, предвидете и не малко реконструкции и надграждане на онлайн магазина. Щом вече сте големи, то със сигурност и онлайн магазина трябва да стане голям, да може да поема по-голям трафик, да може да приема повече продажби и съответно да позволява обслужването им. Подгответе се за по-сериозна поддръжка, по голяма гъвкавост и по-сериозен сървърен ресурс.

4 коментара

  • коментар от Иван
  • коментар от Петромир
  • коментар от Георги
  • коментар от Тянко

Напишете коментар:

Портфолио

Проекти изработени от Уеббилд България ООД

webbuild.bg