Управлението на онлайн магазин изисква внимание към множество детайли, за да се осигури успешен и печеливш бизнес. Ето някои ключови аспекти, за които трябва да се грижите:
Безспорно едно от най-важните неща е, да имате надежден партньор както при изработката на онлайн магазина, така и при неговата поддръжка. Освен надежден софтуер за продажби (онлайн магазин), какво друго ни е необходимо?
Преди да се захванете с онлайн търговия е хубаво да се запознаете, какво ви очаква след това и за какво трябва да се грижите. Много хора си мислят, че онлайн бизнесът е просто изработка на онлайн магазин, пускане в интерент и готово, продажбите започват, печалбите почват да се трупат и всичко си върви по мед и масло, като в приказка. Не е така!
Много клиенти са идвали при нас с ясно убеждение, че да стартираш онлайн търговия е евтино, доходоносно и не изисква много усилия. Голям, топъл и евтин сладолед няма!
Онлайн бизнеса изисква също толкова усилия и средства колкото и offline търговията.
В онлайн търговията се крият също много рискове както и в offline бизнеса. Преди да започнете да се занимавате с онлайн магазин е хубаво да се запознаете с всички неща, с които трябва да се занимавате, с всички рискове и разходи, които ви очакват. От страни е лесно да се види кой какво е постигнал с онлайн търговия, но е трудно да си види, кой какъв път е извървял докато стигне до големите продажби, високите обороти и добрите печалби.
Преди да се стартира какъвто и да е бизнес е добре да се направи бизнес план, от който да се добие представа какво ви очаква, като разход и ангажимент и чак тогава да се направи сметка дали си заслужава, и дали това е вашият бизнес.
В тази статия ще прочетете няколко от най-важните неща, които трябва да знаете и поддържате в онлайн търговията. Неща за които трябва да се грижите, както и разходи, които трябва да предвидите за да се постигнат поставените цели.
За разработка на онлайн магазин можете да изберете два варианта. Един сравнително по-евтин вариант е да изберете да използвате готов универсален онлайн магазин с готови базови функционалности. Този вариант към днешна дата 2019 г. би ви струвал от 2000 лв. до 5000 лв. еднократно или около 1000-1500 лв. годишно, ако изберете да го наемете, а не закупите.
Този вариант е най-добър в това, че бъговете в платформата са снижени до минимум или въобще не съществуват такива. Такъв избор е прекрасен в началото, но не и в растежа и развитието на Вашият онлайн бизнес. Такива платформи не търпят къстамизицаии и частни разработки изискващи спецификата на вашата търговия. Обяснявам защо. Защото това са продукти серийно производство, за чиято поддръжка се разработват универсални модули и функционалности. За да се разработи нов модул или функционалност трябва да бъде съобразено това дали се вписва с всички останали онлайн магазини и дали не би счупил друга функционалност, която се използва от други клиенти. Разработчици поддържащи такива платформи винаги съобразяват дали да реализират искана от вас разработка или не. Прави се проучване дали други клиенти освен вас биха закупили новата разработка и дали биха генерирали печалба от вложеното време и средства в нея. Ако вие сте единствените, които ще заплатите това решение, разработчика ще откаже да го разработи, защото не може да си избие разходите по него, а в същото време то ще е абсолютно безполезно за универсалната платформа и само ще тежи в нея.
Друг по-практичен вариант е да изберете изработка на онлайн магазин специално за спецификата на вашият бизнес и за вашите нужди. Или както обичаме да казваме в нашата компания, да си ушиете костюм по мярка. Този вариант е сравнително по-скъп, но изключително по-практичен. Изработката на такъв онлайн магазин към днешна дата 2019 г. би ви струвала от 5000 лв. до 25000 лв., а в някой случай и много повече, според мащабите на онлайн магазина. При този вариант вие си гарантирате, че ще получите костюм по мярка и няма да ви стои като подарен или като на закачалка. Можете да поискате да се разработят всички модули и функционалности, които са необходими за вашата онлайн стратегия и спецификата на вашите продукти. В същото време в този онлайн магазин няма да присъства нищо излишно, като код и нищо излишно няма да натежава платформата.
Изработен специално за вас онлайн магазин е платформа с безгранични възможности за надграждане и развитие. В началото можете да започнете само с най-необходимите за вашия бизнес модули и функционалности, а в последствие да надграждате с каквото пожелаете. Можете да започнете онлайн бизнесът си само в България, а във времето да надграждате с допълнителни езикови версии и да стъпите на апетитните чужди пазари за вас. Можете да променяте функционалността на текущите модули така както на вас ви е удобно. Можете да променяте и надграждате всяка една страница и всеки един детайл от страниците. Може да се надгражда и административната част на сайта с всичко, от което се нуждае вашето управление и процеси на търговията или казано на кратко „Онлайн Магазин с Безгранични Възможности“.
До тук много добре, но какво се крие зад това освен по-високите разходи? На първо място не всичко се случва веднага. За всяка нова разработка се изисква време, проучване, разписване на архитектура, съобразяване с текущите функционалности, планиране, изпълнение и не на последно място дебъгване. Всички частни разработки крият бъгове, които няма как да се предвидят и хванат навреме. След всяко надграждане има период от време, в който се дебъгват новите неща в процес на реална работа с тях. Дебъгването също изисква време, съответно и средства. Разбира се не всяка нова разработка крие рискове и бъгове и не е необходимо да се отделя допълнително внимание и време, но това не може да се предвиди на 100%. За това в нашата компания винаги предвиждаме по 4 допълнителни часа за промени и дебъгване.
До тук с разработката и необходимите средства за разработка!
Постоянната поддръжка на налични количества на стока, обновяване на артикулите и увеличаване на предлаганите асортименти. В онлайн магазина трябва да се грижете за това, когато един артикул бъде поръчан от потребител, то вие да го имате наличен и да го доставите на клиента. Ако потребителите поръчват артикули, които вече нямат наличност и не можете да доставите дори и при по-дълъг период от време, то вие събуждате разочарование в него, негативно чувство, което той предава и споделя със свои приятели и познати. Този клиент може би никога повече няма да поръча от вас и без да иска ще ви направи лоша антиреклама от уста на уста. За това е изключително важно в магазина да се предлагат само продукти, които могат да бъдат доставени.
За обновяване на стоката е необходима постоянна комуникация с вашите контрагенти доставчици, постоянно търсене и намиране на нови контрагенти, предоговаряне на условия, цени и доставки.
Реализирането на продажба е най-приятния момент за всеки търговец. Един собственик на ресторант обича да казва, че най-обича да слуша звука на касовия апарат как работи. Вдига ли шум касовия апарат, значи в ресторанта се генерират продажби и оборота расте. Затиши ли се, не е добре. Продажбите са вашата печалба. Колкото повече продажби има в онлайн магазина, толкова по-висок е оборота и генерираната печалба. Продажбата и вдигането на оборота изискват търговски умения и добра стратегия. След като един потребител е попаднал на продукт във вашия онлайн магазин, то той трябва да се убеди, че трябва да го купи от вас, а не да отиде в друг магазин и да не се върне повече във вашият. За целта е необходимо цената да не надвишава цената, спрямо останалите магазини, дори да е по-висока то да е в по-нормални рамки с по- малък контраст на разлика.
Снимката на продукта е от изключителна важност за потребителя. Колкото по-качествена е снимката, толкова по-добре потребителя може да види детайли и да каже „Да искам го този продукт“. Освен изображението, много важен е текста с описание на този продукт. Колкото повече информация получи клиента за продукта, толкова повече се вдига шанса да бъде закупен от него. Описанието трябва да е максимално информативно и да бъдат описани всички плюсове и качества на продукта. Заснемането на продуктите, обработката на изображенията, писането на подробно описание отнема не малко време. Необходимо е да помислите за назначаване и обучение на кадри, които да извършват тази дейност. Да подсигурите работни места и условия за работа. Това също са съществени разходи към всеки онлайн магазина.
За да сте конкурентни и да предлагате добра услуга е необходимо да разполагате със служители, които да комуникират с вашите клиенти. В повечето онлайн магазини се разработва автоматизирана система за автоматично генериране на имейли към клиентите. Примерно: след като потребител генерира поръчка към вас автоматично да получи имейл с данните, които е въвел в поръчката, продуктите, които е закупил и т.н. разработва се такава система и при смяна на различните статуси при различните процеси за обработка на една поръчка, изпращане на номер на товарителница и линк за проследяване на пратката и куп други според онлайн магазина. Всичко това е чудесно, но най-доброто обслужване е комуникацията между администратор и клиент. За това е добре да имате служители, които да имат непрекъснат контакт с вашите клиенти. След генериране на поръчка ваш служител да се свърже лично с клиента, който да потвърди поръчката и да почуства, че му е обърнато внимание. След доставка на пратката, служител да се свърже отново с клиента и да го попита дали е доволен от покупката и т.н. Трябва да предоставите телефонен номер, на който потребители да могат да звънят и да отправят конкретни въпроси, които ги интересуват за продукта, доставката или каквото и да е. В много онлайн магазини разработваме по желание на клиента, формуляри за отправяне на запитвания към конкретен продукт или конктакт форма за други запитвания, както и интегрираме различни системи за онлайн чат, като zopim или facebook messenger, но и зад тези приложения трябва да стоят реални служители, които да са в контакт с вашите клиенти.
В началото след стартиране на онлайн магазина най-вероятно ще има малко поръчки и тяхната логистика и доставка ще осъществявате много лесно. Трябва обаче да помислите за възможно най-бърза и евтина доставка на пратките, да помислите за евентуална замяна или връщане на продукт. Не са малко случаите, в които се налага замяна на един продукт с друг, както и клиента да се откаже от покупката. Това също са разходи, които трябва да предвидите от самото начало и да изградите правилна стратегия за тях. За организацията на доставка на пратките, подмяна или връщане на продукт и възстановяване на сума не е разход само, самата логистика, а е разход и за екип от служители, които да движат всичките тези процеси.
Колкото и да са конкурентни вашите продукти и цени е необходимо аудиторията във вашата ниша да разбира за това. За целта е необходимо да популяризирате онлайн магазина посредством всички възможно канали. Да организирате рекламни кампании в google AdWords, социални мрежи, имейл маркетинг чрез NewsLetter система и всичко, за което се сетите. За тази дейност трябва да предвидите разход на дружеството за наемане на специалист в тази област във вашата фирма или да аутсорснете цялата дейност към външни под изпълнители специализирани в маркетинг и реклама.
За да заинтригувате клиента е хубаво да помислите също и за промо кампании на определени продукти за определен период от време. Обявяването на промоции е нещо изключително добре работещо, стига намаленията да са реални, а не да оскъпите цената с 50% и след това да я намалите с 30%. Това е гарантиран метод да загубите вместо да спечелите.
След като организирате промо кампания, помислете за поддръжка на рекламните банери на сайта, особено в главния банер на началната страница. Банерите е хубаво да се изработят от професионален графичен дизайнер, което също е разход за вас. Непрофесионалният банер може да доведе до лош акцент на сайта, вместо до желаният резултат.
Освен промоциите помислете за индивидуални намаления на определени клиенти по различни мотиви. Помислете за нещо, с което да заинтригувате клиента и той да има стимул отново да пазарува от вас и да трупа история. Всичко това може да се организира под формата на някаква игра, точкова система или бонус система. Всичко е въпрос на ваша визия, стратегия и коректност, но за всичко това предвидете и бюджет, чрез който да реализирате идеите си.
Много клиенти се обръщат към нас с въпроса „Ще ми направите ли SEO оптимизация на сайта и моя сайт да излиза в челни позиции в google“?
Разбира се, че ще направим SEO оптимизация, но това също е допълнителна услуга и изисква допълнителни разходи. Освен това трябва да сте на ясно, че SEO оптимизацията не се прави само при разработка на онлайн магазина. SEO оптимизацията е съвкупност от много и различни действия. Едно от тях е в ръцете на нас разработчиците, второ е към други фирми, трето е в ръцете на собствениците на онлайн магазини. Ако една от страните не си свърши добре работата, няма как да се постигнат добри резултати. При изработката на всеки проект, ние даваме всички необходими съвети на клиентите, какви действия трябва да предприемат и какви правила трябва да спазват. Едно от нещата, които е в ръцете на собствениците на онлайн търговия е писането на текстове в уеб сайта. Предвидете си ресурс и средства да подсигурите добър копирайтинг за текстовете в целия сайт за всяка страница и продукт.
До тук всичко е добре, предполага се, че всеки онлайн търговец, ще предприеме нужните действия, ще подсигури нужния бюджет за всички предвидени разходи, но какво се случва във времето с увеличаването броя на продажбите?
Онлайн търговията, както и offline търговията е нещо, което, ако не се поддържа и не се разраства, води до предпоставка за фалит дори до загуба на всички генерирани печалби и спестени до момента средства. Възможно ли е печалбите да изпреварят възможностите на вашата организация за тяхното управление. Отговорът е ДА! Апетита идва с яденето, а с него преяждането, след което е затлъстяването до нездравословно състояние и загуба. За да не се стига до загуба и разруха на всичко изградено е необходимо да помислите и за такъв момент.
Ако в началото не работите с допълнителен бизнес софтуер, ЕРП система или складова програма, то в такъв момент е задължително да вземете незабавни мерки и да съберете цялата информация за онлайн бизнесът си на едно място и да управлявате всичко от един софтуер.
При натрупване капитал от цялата дейност, не пропускайте да заделите време, средства и екип за внедряване на целия бизнес в един софтуер. Внедряването на подобен софтуер е не лесен и не кратък процес, но е единственото решение за управление на подобен голям бизнес. След внедряването на подобен софтуер, вашият онлайн бизнес става с безгранични възможности за развитие. С въвеждането на ERP система, предвидете и не малко реконструкции и надграждане на онлайн магазина. Щом вече сте големи, то със сигурност и онлайн магазина трябва да стане голям, да може да поема по-голям трафик, да може да приема повече продажби и съответно да позволява обслужването им. Подгответе се за по-сериозна поддръжка, по голяма гъвкавост и по-сериозен сървърен ресурс.
Ето някои от основните неща, за които трябва да се грижите:
Уебсайтът: Уебсайтът ви трябва да бъде привлекателен, лесен за използване и бърз за зареждане. Трябва да се грижите за редовното му обновяване и поддръжка, за да гарантирате, че всички функции работят правилно.
Инвентар: Трябва да следите вашите наличности и да ги актуализирате редовно. Това включва да се уверите, че стоките ви са налични, когато клиентите ги поръчат, и да избегнете продажба на стоки, които вече са изчерпани.
Обработка на поръчки: Трябва да имате ефективна система за обработка на поръчки, която да включва бърза и надеждна доставка на стоките до клиентите.
Сигурност: Трябва да осигурите сигурност на вашите клиенти, като защитите техните лични данни и плащания. Това включва използването на сигурни протоколи за плащане и защита на уебсайта ви от злонамерени хакерски атаки.
Маркетинг: Трябва да се грижите за маркетинга на вашия онлайн магазин, за да привлечете нови клиенти и да задържите старите. Това може да включва използване на социални мрежи, платени реклами и SEO оптимизация.
Обслужване на клиенти: Трябва да се грижите за своите клиенти, като отговаряте на техните въпроси и изисквания в най-кратки срокове. Това включва и решаването на проблеми, които клиентите ви може да имат с поръчките си.
Много добре е описано какви са ангажиментите за онлайн магазин! Хора, които не са се занимавали с онлайн магазин мислят, че правиш един онлайн магазин, пускаш го в интернет и хоп почваш да печелиш. Вярно е че може да се направи много по-голям оборот и много по-голяма печелба от онлайн магазин от колкото от физически магазин, но има много работа и разходи за да стигне до мечтаната печалба.
Петромир 2019-07-19Колко време е необходимо за да се разработи един онлайн магазин и да започне да продава? Само това не разбрах от тази статия.
Георги 2019-07-20В отговор на Петромир, това за колко време ще разработите онлайн магазина си зависи от Вас самите, от това каква рекламна капмания възнамерявате да стартирате. Нещата са много комплексни. Аз започнах онлайн търговия без въобще да съм очаквал големи обороти, но в рамките на една година сайта се разработи и започна да продава много повече от очакванията ми. Запонах онлайн търговията само с един служител, а в момента имам цял отбор служители, който облужват магазина и клиентите.
Тянко 2019-08-13И аз така си мислих преди време, че е супер лесно и неангажиращо да имам онлайн магазин, но наистина си е голям ангажимент. Много енергия ми отнема, но пък определено си заслужава, не мога да си представя, че моят бизнес може да се развива без онлайн магазина. Времената вече са други! Ако искаш да оцелееш на пазара онлайн магазина е нещо задължително!
Именик 2020-01-17Освен всички горе изброени грижи, наредба Н-18 налага още няколко нещица Всяко нещо трябва да има завършен вид, нещо като черешката на тортата. Н-18 е идеалната черешка на онлайн бизнеса!
Гост 2020-05-01Какво имаш предвид за Н-18?
Lenkov 2020-12-23Стига с това н-18! Вече е минало! Да заминава и Covid-19, че потребителите обедняват, а с тях ще замре и онлайн търговията!
Dalaveri Simeonov 2021-01-29онлайн магазин към днешна дата 2019 г. би ви струвала от 5000 лв. до 25000 лв., а в някой случай и много повече, Дебъгването също изисква време, съответно и средства. Разбира се не всяка нова разработка крие рискове и бъгове и не е необходимо да се отделя допълнително внимание и време, но това не може да се предвиди на 100%. За това в нашата компания винаги предвиждаме по 4 допълнителни часа за промени и дебъгване. Дрън Дрън магазин за 25 бона и на горе подарено злато ли ще продава
Станислава 2022-03-21Dalaveri Simeonov (ако наистина така се казвате), Към 2019 година както и сега вече 2022 г. цени има всякакви. Какво обаче ще получа срещу съответната цена? Напатих се вече с готов онлайн магазин от не безизвестна българска компания, напатих се и с Magento дето жвезди ми сваляха от фирмата колко съм щяла да се развия и колко сериозна крачка съм предприела. С магенто се напатих също от много известна българска фирма! Цената за мен вече не е интересна, интересувам се само от качество и поддръжка. Качество имам предвид, като пусна реклама във facebook онлайн магазина да работи, а не да се чака по една минута да зареди страницата . Като ми измисля някакъв иновативен търговски подход то да може да се направи в онлайн магазина, а не да ми обяснява, че за Magento няма такъв плъгин. Срещали били подоно нещо в онлайн магазин, но той не бил на магенто. Та.. цената няма никакво значение, ако ще имам свободна волята да търгувам онлайн!
Хриси 2022-05-01Браво на автора, много ясно е представено всичко! Аз бих допълнила още много неща които са ми ангажимент към моят онлайн магазин, но при мен самият бизнес е много специфичен. Какъвто и да е бизнес всичко се свежда до "Реализирането на продажба е най-приятния момент за всички търговци.", както е написал автора! Колкото повече, толкова повече. Успех на всички търговци!
Димитър Николов 2023-04-10Към днешна дата онлайн магазин без маркетинг и реклама е обречен на фалит.... това всичко го знаят и всички заделят много енергия, не жалят средства, че дори се надцакват кой повече ще плати! Въпросът обаче е как от 2023 г. ще се промени онлайн търговията след популяризирането на изкуственият интелект? Как въобще изкуственият интелект ще навлезе в този бизнес. Нямам предвид това, че социалните мрежи и Google постоянно преследват потребител докато не сключи сделка и не закупи стока, а по-скоро какво следва имайки предвид, че изкуствен интелект отговаря практично на въпроси, изкуствен интелект пише статии, изкуствен интелект пише програмен код за разработка на софтуери и в скоро бъдеще се очаква същият този интелект да замени труда на софтуерните инженери. Как ли обаче изкуственият интелект ще поеме грижите за онлайн магазините? С нетърпение очаквам да разберем!
Ганьо 2024-07-16Мога да изброя поне десет фирми чиято основна дейност е маркетинг и реклама, но предлагат като допълнителна услуга разработка на онлайн магазин за да могат да привлекат повече клиенти за последващ маркетинг. Без SEO оптимизация в топ три позиции или платена реклама, бизнеса е възможен само, ако е на разпознаваем бранд.