ЕС въвежда нови правила за онлайн търговията

ЕС въвежда нови правила за онлайн търговията

ЕС въвежда нови правила за онлайн търговията

От 1 юли 2021 г. са в сила нови правила, свързани  с данък добавена стойност (ДДС) при онлайн пазаруване на територията на Европейския съюз (ЕС). Промените засягат онлайн търговците в ЕС и извън него, пощенските служби и куриерските фирми, митническите и данъчните администрации, както и крайните потребители.

Онлайн продавачите са улеснени и вече могат да се регистрират в електронен портал, обозначен като „обслужване на едно гише“  (import one-stop shop (IOSS). С това се променя начинът, по който се начислява ДДС върху онлайн продажбите, без значение дали те идват от търговци в ЕС или извън него.

Какви са новите правила?

Отпада задължението онлайн търговците да се регистрират поотделно във всяка една държава от ЕС, в която искат да продават. Това вече ще става само в електронния портал за обслужване на едно гише. Така всеки търговец може да се регистрира за целите на ДДС в своята държава, без да се товари с допълнителна административна тежест.

Всички български компании, които  работят на европейския пазар, ще декларират и заплащат дължимия ДДС по електронен път с една тримесечна справка-декларация. Оттам нататък чрез системата за обслужване на едно гише, данъкът ще бъде прехвърлян към съответната държава от ЕС, на която той се дължи.

Режимът за обслужване на едно гише дава възможност на продавачи от страни извън ЕС да се регистрират по ДДС в Съюза. Това касае всички доставчици на стоки от трети страни и електронни интерфейси. Така ще е сигурно, че въпросният данък ще бъде възстановен на държавата членка, на която действително се дължи той. Много фирми извън територията на ЕС, сред които големи световни онлайн играчи, вече са в процес на регистрация за обслужване на едно гише при внос.

Потребителите също печелят от това, тъй като когато купуват от платформа извън ЕС, която е регистрирана в системата за обслужване на едно гише, ДДС ще влиза в цената. Така ще секне досегашната практика различни куриерски или митнически служби да начисляват допълнителни суми и да изискват плащането им.

От 1 юли отпада специалният режим, при който внос на пратки в ЕС на стойност под 22 евро не се облагат с ДДС. Данъкът вече ще се начислява върху всички стоки, внасяни в ЕС от компании и платформи извън Съюза, без значение каква е тяхната стойност. Тази промяна цели да спре измамите в онлайн търговията, при която търговци от трети страни вкарват стоки с фалшиви етикети, за да избегнат облагането с данък и подбиват цените на европейските продавачи. 

Новите правила внасят големи промени за всички участници в онлайн търговията. Истината е, че досегашните разпоредби на ЕС за ДДС не са актуализирани от десетилетия и те не са адекватни на пазара днес, нито отговарят на реалния ръст на трансграничните продажби. Пандемията от COVID-19 също изигра съществена роля, като ускори още повече бума на електронната търговия и изведе на дневен ред искането ДДС да се плаща в страната на клиента.

Очаква се новите промени да спрат злоупотребите, да направят онлайн продажбите и услугите по-качествени и в крайна сметка да улеснят както търговците, така и потребителите.

0 коментара

Напишете своят коментар:

Други статии от нашия блог:

Как да изградим линк билдинг като част от качествената SEO оптимизация

Как да изградим линк билдинг като част от качествената SEO оптимизация

Перфектният дизайн, високата скорост на зареждане и качественото съдържание са задължителни при изработка на сайт. За да бъде той достатъчно успешен и харесван обаче, има още фактори, ...
IX. Стартиране на интернет сайт за електронна търговия

IX. Стартиране на интернет сайт за електронна търговия

Продължение от статии: I "Какво е онлайн търговия" II "Какво е необходимо за начало на уеб сайт за онлайн търговия" III "Кой път да изберете – трудния или лесния" IV ...
Черен петък: Как да издържите на трафика и да продавате повече

Черен петък: Как да издържите на трафика и да продавате повече

Черен петък ли? Традициите не са това, което бяха. Вече няма значение как точно е възникнала ежегодната шопинг кампания, нито кога. За по-любопитните все пак нека кажем, че началото е ...
Защо очакванията в онлайн търговията често се разминават с реалността?

Защо очакванията в онлайн търговията често се разминават с реалността?

Онлайн бизнесът в световен мащаб и в частност у нас показва толкова стремглаво развитие, че желаещите да се занимават с електронна търговия расте с почти същите темпове. За много от ка...
Изработка на фирмен сайт

Изработка на фирмен сайт

Изработка на фирмен сайт: когато искате бизнесът ви да работи без почивен ден Имате бизнес и нямате фирмен уеб сайт? Шегувате се. Днес, на дигитален език, това е равносилно на самоу...
Успешен сайт или провал?

Успешен сайт или провал?

Кога един добър проект е на път да се превърне в провал Сайтът е най-важният дигитален актив за всеки бизнес. Ако уеб проектът ви се „издъни“, ще разполагате с едно голя...