Как да разпишем техническо задание за разработка на онлайн магазин

Как да разпишем техническо задание за разработка на онлайн магазин

Как да разпишем техническо задание за разработка на онлайн магазин

Бизнесът е наясно, че ако иска да се развива и да просъществува трябва да се дигитализира, за да предотврати фалит. В подкрепа на това твърдение е постоянно нарастващият брой на e-commerce проектите, които търсят своята реализация. При разработка на онлайн магазин или миграция на стар към съвременна и по-усъвършенствана платформа има нещо, което е в основата на целия процес и това е техническото задание. Без него крайният продукт няма да е качествен и ефективен.

Динамиката в онлайн търговията показва как са се променили нагласите на търговците през последните години. Малцина са тези, които в началото на хилядолетието са чували за техническо задание и нуждата от такова. Следва период, през който зачестяват случаите, когато търговци, които представят своите искания и виждания за изработка на онлайн магазин, са придружени от бриф (brief) и задание. 

Ситуацията днес е коренно различна. Настоящите e-commerce проекти са все по-сложни, натоварени с все повече изисквания и очаквания. За да бъдат конкурентоспособни, те трябва да се справят с новите предизвикателства и да отговорят максимално на нуждите на бизнеса. Ако искат да изпълнят поставените цели, следва да имат ясно разписано техническо задание.

Защо не може без техническо задание

В практиката се използват три основни понятия за задание – бриф, клиентско задание и техническо задание. Брифът се задава от клиентите и има най-кратка форма, не повече от три страници. Той служи за опознаване и съдържа по-обща информация за бизнеса, като какъв онлайн магазин е необходим, какви цели ще преследва и начинът по който ще ги постигне.

Клиентското задание също се изготвя от клиентите, като е възможна помощ и от страна на разработчиците. То е много по-подробно и може да стигне до десет страници. Включва детайли, като целеви план с отделни точки, описание на реалната ситуация и възможности, наличието на съществуващи ограничения и т.н. Предполага провеждането на срещи и консултации със софтуерната компания за изясняване на окончателния му вариант.

Накрая идва техническото задание, което е най-сериозно и подробно. То може да бъде описано на цели сто страници и повече, в зависимост от обема и сложността на поръчката. Резултат е от екипна работа, включваща представители на клиента, разработчиците и други заинтересовани страни, ако има такива. Когато липсва техническо задание, в процеса на работа може да се появи необходимост от функционалности, които предварително не са заложени в проекта. Това ще доведе до нарушаване на договорения срок, спешна нужда от дофинансиране и други нежелани последици.

Какво представлява техническото задание

То съдържа разписана навигация на страници, категории и подкатегории, описание на модули и функционалности, които трябва да бъдат разработени за конкретния онлайн магазин. Включва още възможните методи за плащане, различните начини за доставка и др. Колкото по-подробно са описани и най-малките детайли, толкова по-лесно ще се стигне до завършен продукт, който е успешен и носи печалба на собственика си.

Преди създаването на самото задание, има няколко важни стъпки, които трябва да бъдат направени с необходимите професионализъм и прецизност. Задължително се започва с обстоен анализ на нуждите на съответния бизнес. Следва описание на отделните процеси, начини за оптимизация, налични и нови функционалности, връзки с външни системи. 

Част от процеса е и изработването на примерен макет на потребителски интерфейс, залагане на SEO дейности и уточняване на маркетинговите инструменти, които ще бъдат използвани за популяризиране на бизнеса. Сред основните стъпки, които трябва да бъдат реализирани в начален етап, са фиксирането на срокове за отделните етапи, както и определянето на бюджет.

Какво съдържа техническото задание

Основната информация, която предоставя е свързана с:

  • дейността на търговеца – какъв е неговият бизнес, какви стоки и услуги предлага;
  • поставените цели – освен онлайн търговия, предоставяне на обратна връзка от клиенти и партньори, публикуване на подробности за самата компания и др.;
  • структурата – какви и колко категории и подкатегории има;
  • съдържанието – брой страници със съответната йерархия и последователност;
  • сроковете – определянето на различни дати за отделните етапи от разработката;
  • функционалностите – включително всички бутони, търсачки, калкулатори, които трябва да бъдат внедрени;
  • дизайна – цветово решение, размер и вид на шрифта, фирмена идентичност, която трябва да бъде показана, ако вече съществува;
  • системата за управление на съдържанието (CMS) – индивидуално изработена или с отворен код, каквато е WordPress например;
  • интеграцията с външни системи – складов софтуер, ERP система; платежни, като БОРИКА, PAYPAL, PAYSERA, PAYSERA, EPAY; куриерски компании, като SPEEDY, DPD, ЕКОНТ, РАПИДО; мрежи за дигитален маркетинг, като GOOGLE ANALYTICS, GOOGLE REMARKETING, YANDEX METRICA, FACEBOOK PIXEL.

Красивият дизайн привлича, радва потребителите и е сред решаващите фактори, които печелят клиентското доверие. За постигане на желания ефект е важен както изборът на цветове, съобразени с бизнеса, така и използването на качествен снимков материал. Разписаното техническо задание е в помощ на същинското програмиране и работа по дизайна, тъй като не позволява на екипа да пропусне нито един детайл по време на самата разработка.

Как изглежда едно примерно задание

В него са описани основните характеристики на проекта, които могат да бъдат: цветова схема, езикови версии, наличие на GDPR съгласие за потребителите, SSL сертификат за сигурност, администраторски панел за управление, адаптивен (responsive) дизайн за мобилни устройства, условия за употреба, чат модул, спазване на политика за поверителност на личните данни и др.

Страниците са посочени със своите функционалности и съдържание. На начална страница: слайд банери със стоки и услуги на промоция, референции от потребители, видео презентация, най-новите и най-четените блог статии. Страница с конкретна услуга: собствено заглавие, пълно представяне на услугата, галерия от снимки, изпълнени проекти.

Страницата с контакти може да съдържа карта с пълен адрес на компанията, телефони за връзка, работно време, ако има стационарен офис, контактна форма за писмени въпроси, линк към социални канали –  Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram и др. От софтуерната компания пък посочват технологиите, които са използвали, като програмни езици: PHP 5.6, PHP 7.2, PHP 8.0, PHP 8.1, HTML 5, XHTML, CSS 3, Bootstrap, JavaScript, jQuery, Ajax, XML, Node.js и др. Също така база данни: MySql, MariaDB.

Ако се затруднявате да разпишете задание, посочете ни за пример онлайн магазин, който харесвате и консултантите на Уеббилд България ще ви помогнат да се справите със задачата. Изпратете ни базовите си изисквания и ще се свържем с вас, за да обсъдим техническите параметри и всички детайли.

0 коментара

Напишете своят коментар:

Други статии от нашия блог:

Почти половината фирми у нас все още нямат собствен сайт

Почти половината фирми у нас все още нямат собствен сайт

Почти половината фирми у нас все още нямат собствен сайт, телефонът е най-използван за интернет Интернет пространството продължава да разширява влиянието си и да привлича все повече...
Цена за разработка на персонализиран софтуер

Цена за разработка на персонализиран софтуер

Фактори и оценки Разработката на персонализиран софтуер е сложен процес, който включва разнообразие от фактори, влияещи върху крайната цена. В тази статия ще разгледаме основните ас...
Успешен сайт

Успешен сайт

Диагноза: Успешен сайт или как да започнете печеливш онлайн бизнес Интернет е силна и безпощадна медия. Предлага куп възможности и инструменти за бърза слава и популярност, но с...
Чат модул

Чат модул

С адекватен онлайн чат превръщате посетителя в клиент Интернет потребителите се различават по интереси, вкус и предпочитания, но има едно нещо, по което си приличат. Всички иска...
Готови ли сте за празнична кампания?

Готови ли сте за празнична кампания?

Празниците винаги са свързани, освен с емоции и еуфория, с усилено пазаруване. Това е време, през което се харчат много повече пари, отколкото през други дни от годината. За всеки търг...
II. Какво е необходимо за начало на уеб сайт за онлайн търговия

II. Какво е необходимо за начало на уеб сайт за онлайн търговия

II. Какво е необходимо за начало на уеб сайт за онлайн търговия Продължение от статия "Какво е онлайн търговия" Всяка дейност е свързана със своя собствена терминология. Доколко ...