Нови задължения за търговците и сериозни санкции при нарушаването им

Нови задължения за търговците и сериозни санкции при нарушаването им

Нови задължения за търговците и сериозни санкции при нарушаването им

Промени в Закона за защита на потребителите (ЗЗП) регламентират нови правила и задължения за търговците във връзка със защита правата на потребителите. Новите изисквания влизат в сила от 28.05.2022 г. и касаят онлайн търговията и търговията през онлайн платформи. Те са свързани с нарушения при намаляване на цените, нелоялни търговски практики и др. Промените в ЗЗП са в съответствие с разпоредбите на Европейските Директиви за защита правата на потребителите – Директива 2019/2161/ ЕС, Директива 93/13/ЕИО, Директиви 98/6/ЕО, 2005/29/ЕО и 2011/83/ЕС.

Глобите могат да достигнат до 4% от годишния оборот на търговеца. При нарушения, свързани с обозначаване на продажна цена и цена за единица мярка, глобите са  в размер от 5 000,00 лв. до 50 000,00 лева. Новите правила са в четири направления:

1. Неравноправни клаузи в договорите

Забранено е използването на недобросъвестни уговорки във вреда на потребителите, като са предвидени санкции за търговците в зависимост от различни показатели – мащаби на нарушението, тежест, предишни нарушения, предприети от търговеца мерки и т.н.

2. Обозначаване на цените на стоките 

Мярката е свързана с масовите практики за обявяване на промоции, разпродажби и намаления. Предишната цена, обявена като намалена, следва да бъде най-ниската цена, предлагана от търговеца за период, не по-малък от 30 дни преди въвеждането на намалените цени. За продукти, които имат кратък срок на годност, бързоразвалящи се или такива, които се продават за по-кратко от 30 дни, визираният срок не може да е по-малко от 7 дни преди датата на намаление. 

3. Нелоялни търговски практики 

При определянето на такива, законодателят се съобразява с развитието на пазара, модернизацията и най-вече на тази в областта на информационните технологии. Нелоялните търговски практики се разглеждат в две основни направления – заблуждаващи и агресивни. 

Като заблуждаваща нелоялна практика вече се третират и така наречените стоки с двойно качество, когато такива се предлагат в различни страни от Европейския съюз (ЕС) като идентични, но различни по състав и съдържание. Изключения ще се правят за продукти с различни характеристики, ако те имат сезонен характер на използваните суровини или са в съответствие с особености на националното законодателство по места. 

С цел ограничаване на заблуждаващите нелоялни практики, към онлайн търговците се добавят редица изисквания. Те трябва да предоставят информация за основните параметри, които класират една стока при потребителско търсене. Също така, освен достъп до потребителските отзиви, търговецът ще трябва ясно да посочва какъв е начинът за проверка на автентичността на тези отзиви. 

Т. нар. черни списъци на нелоялни практики се допълват с още забрани, свързани с предоставяне на резултати от търсене в отговор на онлайн заявка, препродаване на билети за различни прояви, уточнаване дали отзивите са от потребители, които действително са ползвали или закупили стоката, фалшиви потребителски отзиви с цел реклама и др.  

Потребителите, от своя страна, ще могат да развалят договора, ако той е сключен при използвана на подобна практика, а при определени обстоятелства ще имат право на обезщетение за нанесени вреди, както и да поискат намаление на цената.

4. Модернизиране на правата на потребителите 

Съществени изменения има по отношение хармонизиране на потребителските права на територията на ЕС и най-вече при онлайн търговията. Те са насочени към големите онлайн пазари, онлайн услугите на социалните мрежи и популярните сайтове за сравняване. 

Платформите, работещи като онлайн пазари трябва да посочват дали външният доставчик е търговец или не. Те, както и сайтовете, предлагащи или сравняващи стоки и услуги, трябва да обявят основните критерии, по които е направено класирането на предложенията в отговор на потребителското търсене. Ако доставчикът плаща даден резултат да попадне в челната класация, това следва да бъде отразено в специален раздел в платформата, до който има пряк достъп от страницата с предложения. 

Персонализирането на цените, в това число въз основа на автоматизирано вземане на решение, също трябва да бъде ясно и прозрачно. Ако търговецът поставя различни цени, поради географското местоположение на клиентите например, той е длъжен да го обяви. 

Важни изменения има и във връзка с правото на отказ от договор от разстояние. Освен промени в образеца на формуляра за отказ, изрично се уреждат и последиците от упражняване на това право, касаещо онлайн цифрови услуги или онлайн цифрово съдържание, каквито са договорите за абонаментен достъп до съдържание на уеб сайт. В подобна ситуация търговецът ще има право да блокира профила на потребителя и да го лиши от достъп до услугата, а той ще трябва да се въздържа от употреба на цифровата услуга или предоставянето ѝ на трета страна, ако вече е упражнил правото си на отказ.

Променят се някои понятия, добавят се нови, а част от досегашните имат различно значение. Под продукт се разбира всяка стока и услуга, включително цифрова услуга и цифрово съдържание. Като онлайн място за търговия се определя самата услуга, при която се използва софтуер, в това число уеб сайт, част от него или различни приложения, които позволяват на потребителите да сключат договор от разстояние. Контрактът може да бъде сключен както с търговец, така и с друг потребител.

1 коментар

коментар от  Чавдар Геков коментар от  Чавдар Геков Чавдар Геков 2022-05-10

Закони, регламенти, правила и наредби. Все има някой какво да казва как трябва да правиш, как не трябва да правиш и колко ще те глобят, ако го правиш! Благодаря!

Напишете своят коментар:

Други статии от нашия блог:

Политика за връщане на поръчки

Политика за връщане на поръчки

Политика за връщане на поръчки: защо не може без нея и как да я направим ефективна Всеки уеб сайт за продажби включва съдържание, което е базово и без което не може да функционира. ...
Изкуственият интелект (Ai) – новият инструмент в арсенала на киберпрестъпниците

Изкуственият интелект (Ai) – новият инструмент в арсенала на киберпрестъпниците

Вашите пароли и методи за защита на онлайн акаунтите ви са под постоянна заплаха, а сега на сцената излиза още по-мощен инструмент, който усложнява ситуацията – изкуственият инте...
Лесна или трудна регистрация

Лесна или трудна регистрация

Свръх мерки за сигурност или как да убиете клиента още на входа Има толкова много съвети как да изградите  перфектен интернет магазин, че ако попаднете на подходящите, ще с...
Методи на доставка при онлайн продажби

Методи на доставка при онлайн продажби

Интегрирайте повече куриерски модули в уеб сайта Зад всеки успешен уеб сайт стои сериозен екип от професионалисти, който извършва значителна по обем работа, за да създаде всички нео...
Баланс на информация в сайт

Баланс на информация в сайт

Как да уцелите баланса или кога един уеб дизайн не струва Дори и най-безнадеждно блуждаещият дизайнер знае, че има няколко стъпала, които ако не преодолее с правилната крачка, няма ...
Уеб сайт без поддръжка

Уеб сайт без поддръжка

Да поставим уеб сайта на пауза: Как действа оздравителната мярка Рано или късно всеки уеб сайт, оставен без поддръжка, от добре работещ актив се превръща в заплаха за бизнеса. Индик...