Нови задължения за търговците и сериозни санкции при нарушаването им

Нови задължения за търговците и сериозни санкции при нарушаването им

Нови задължения за търговците и сериозни санкции при нарушаването им

Промени в Закона за защита на потребителите (ЗЗП) регламентират нови правила и задължения за търговците във връзка със защита правата на потребителите. Новите изисквания влизат в сила от 28.05.2022 г. и касаят онлайн търговията и търговията през онлайн платформи. Те са свързани с нарушения при намаляване на цените, нелоялни търговски практики и др. Промените в ЗЗП са в съответствие с разпоредбите на Европейските Директиви за защита правата на потребителите – Директива 2019/2161/ ЕС, Директива 93/13/ЕИО, Директиви 98/6/ЕО, 2005/29/ЕО и 2011/83/ЕС.

Глобите могат да достигнат до 4% от годишния оборот на търговеца. При нарушения, свързани с обозначаване на продажна цена и цена за единица мярка, глобите са  в размер от 5 000,00 лв. до 50 000,00 лева. Новите правила са в четири направления:

1. Неравноправни клаузи в договорите

Забранено е използването на недобросъвестни уговорки във вреда на потребителите, като са предвидени санкции за търговците в зависимост от различни показатели – мащаби на нарушението, тежест, предишни нарушения, предприети от търговеца мерки и т.н.

2. Обозначаване на цените на стоките 

Мярката е свързана с масовите практики за обявяване на промоции, разпродажби и намаления. Предишната цена, обявена като намалена, следва да бъде най-ниската цена, предлагана от търговеца за период, не по-малък от 30 дни преди въвеждането на намалените цени. За продукти, които имат кратък срок на годност, бързоразвалящи се или такива, които се продават за по-кратко от 30 дни, визираният срок не може да е по-малко от 7 дни преди датата на намаление. 

3. Нелоялни търговски практики 

При определянето на такива, законодателят се съобразява с развитието на пазара, модернизацията и най-вече на тази в областта на информационните технологии. Нелоялните търговски практики се разглеждат в две основни направления – заблуждаващи и агресивни. 

Като заблуждаваща нелоялна практика вече се третират и така наречените стоки с двойно качество, когато такива се предлагат в различни страни от Европейския съюз (ЕС) като идентични, но различни по състав и съдържание. Изключения ще се правят за продукти с различни характеристики, ако те имат сезонен характер на използваните суровини или са в съответствие с особености на националното законодателство по места. 

С цел ограничаване на заблуждаващите нелоялни практики, към онлайн търговците се добавят редица изисквания. Те трябва да предоставят информация за основните параметри, които класират една стока при потребителско търсене. Също така, освен достъп до потребителските отзиви, търговецът ще трябва ясно да посочва какъв е начинът за проверка на автентичността на тези отзиви. 

Т. нар. черни списъци на нелоялни практики се допълват с още забрани, свързани с предоставяне на резултати от търсене в отговор на онлайн заявка, препродаване на билети за различни прояви, уточнаване дали отзивите са от потребители, които действително са ползвали или закупили стоката, фалшиви потребителски отзиви с цел реклама и др.  

Потребителите, от своя страна, ще могат да развалят договора, ако той е сключен при използвана на подобна практика, а при определени обстоятелства ще имат право на обезщетение за нанесени вреди, както и да поискат намаление на цената.

4. Модернизиране на правата на потребителите 

Съществени изменения има по отношение хармонизиране на потребителските права на територията на ЕС и най-вече при онлайн търговията. Те са насочени към големите онлайн пазари, онлайн услугите на социалните мрежи и популярните сайтове за сравняване. 

Платформите, работещи като онлайн пазари трябва да посочват дали външният доставчик е търговец или не. Те, както и сайтовете, предлагащи или сравняващи стоки и услуги, трябва да обявят основните критерии, по които е направено класирането на предложенията в отговор на потребителското търсене. Ако доставчикът плаща даден резултат да попадне в челната класация, това следва да бъде отразено в специален раздел в платформата, до който има пряк достъп от страницата с предложения. 

Персонализирането на цените, в това число въз основа на автоматизирано вземане на решение, също трябва да бъде ясно и прозрачно. Ако търговецът поставя различни цени, поради географското местоположение на клиентите например, той е длъжен да го обяви. 

Важни изменения има и във връзка с правото на отказ от договор от разстояние. Освен промени в образеца на формуляра за отказ, изрично се уреждат и последиците от упражняване на това право, касаещо онлайн цифрови услуги или онлайн цифрово съдържание, каквито са договорите за абонаментен достъп до съдържание на уеб сайт. В подобна ситуация търговецът ще има право да блокира профила на потребителя и да го лиши от достъп до услугата, а той ще трябва да се въздържа от употреба на цифровата услуга или предоставянето ѝ на трета страна, ако вече е упражнил правото си на отказ.

Променят се някои понятия, добавят се нови, а част от досегашните имат различно значение. Под продукт се разбира всяка стока и услуга, включително цифрова услуга и цифрово съдържание. Като онлайн място за търговия се определя самата услуга, при която се използва софтуер, в това число уеб сайт, част от него или различни приложения, които позволяват на потребителите да сключат договор от разстояние. Контрактът може да бъде сключен както с търговец, така и с друг потребител.

1 коментар

коментар от  Чавдар Геков коментар от  Чавдар Геков Чавдар Геков 2022-05-10

Закони, регламенти, правила и наредби. Все има някой какво да казва как трябва да правиш, как не трябва да правиш и колко ще те глобят, ако го правиш! Благодаря!

Напишете своят коментар:

Други статии от нашия блог:

Голям и малък онлайн търговец

Голям и малък онлайн търговец

Мястото на малкия и големия търговец в онлайн търговията Онлайн търговията отчита постоянен растеж и очакванията са в бъдеще тя да заеме още по-голям пазарен дял. Предимствата ...
Изчистен уеб сайт без информационно претоварване

Изчистен уеб сайт без информационно претоварване

Как да се спасите от информационно претоварване В информационното общество, мисленето е дейност, която все повече отсъства. В един момент информацията става толкова много, че човек ...
Как да насърчите клиентите да харчат повече?

Как да насърчите клиентите да харчат повече?

Целта на всеки търговски сайт е да продава. Смисълът на многото закупени стоки е крайният резултат, а именно печалбата. За нейното формиране има известни правила и принципи, н...
Слайд банери в търговски сайт

Слайд банери в търговски сайт

Кога един банер е готов да продава В днешния дигитален свят визуалното преживяване е водещо в онлайн бизнеса. Потвърждават го последните проучвания на потребителските нагласи, които...
eCommerce платформа от нулата

eCommerce платформа от нулата

eCommerce платформа от нулата: Как да избегнем капана на баналните заблуди Едва ли вече има търговец, който да не е наясно, че офлайн бизнесът е обречен, ако не е дигитализиран. За ...
Секция „Услуги“ в сайта

Секция „Услуги“ в сайта

Важна за всеки уеб сайт е неговата начална страница. Колкото по успешно е структурирана тя, толкова по-добре. Именно секцията „Начало“ е сред най-известните и посещавани ме...