Предстоят промени в електронната търговия „Омнибусна директива“

Предстоят промени в електронната търговия „Омнибусна директива“

Предстоят промени в електронната търговия „Омнибусна директива“

Предстоят промени в електронната търговия - новите правила идват с високи санкции

Засилените темпове, с които се развива електронната търговия налагат предприемането на пакет от мерки за гарантиране правата на онлайн потребителите в Европейския съюз (ЕС). В тази връзка е влязлата в сила тази година  Директива (ЕС) 2019/2161, станала по-известна като „Омнибусна директива“, заради измененията които прави в други четири европейски директиви.

При транспонирането ѝ у нас, промени ще има в Закона за електронната търговия, както и в Закона за защита на потребителите. След въвеждане на директивата в родното законодателство, новите правила ще трябва да започнат да се прилагат най-късно от 28 май 2022 година. Измененията предвиждат както ползи за потребителите, така и допълнителна тежест за онлайн търговците.

Омнибусна директива

Нови правила при отчитане на дигитализацията

Въпросната директива дефинира понятието „онлайн място за търговия“. Платформи като OLX.bg, Grabo.bg, Booking.com и други като тях, ще трябва в офертите си да посочват дали предлаганите стоки и услуги са от търговец или от друг потребител – физическо лице. Така купувачът ще знае, че може да се възползва от защита на потребителското си право, само ако пазарува от търговец.

Нови правила има и за търсачките. Ако потребител напише, примерно, в търсачката на Grabo.bg  ключова дума „матрак“, ще трябва да види списък с подредени по определени критерии матраци, предложени от различни търговци. Доставчикът на услугата „онлайн място за търговия“ (в случая Grabo.bg) е длъжен да предостави по достъпен начин информация, относно подредбата на офертите. Ако не го направи, ще бъде санкциониран за нелоялна практика.

Същото наказание е предвидено и за търговец, който публикува фалшиви потребителски отзиви за стоки и услуги. Негово задължение ще бъде да посочи какви мерки е предприел, за да гарантира, че клиентите, оставили мнение, действително са използвали стоките и услугите, които коментират. Длъжен е да представя както положителните, така и негативните мнения и коментари.

Допълнителна информация и право на отказ

europe ecommerce

Потребителите трябва да разполагат с достатъчно информация за това какво точно купуват. Търговецът е задължен да им осигури необходимите допълнителни данни, включително и как е формирана цената. Дали тя е специално предложена на клиента след извършено профилиране или е една и съща за всички потребители.

По сега действащата нормативна уредба, всички имат право да се откажат от покупка в 14-дневен срок. „Омнибусната директива“ дава възможност на отделните държави да решат дали искат увеличение на този период. Счита се, че едно удължаване на правото на отказ от 14 на 30 дни  би било в интерес на купувачите при доказване на нелоялна търговска практика.

Лични данни в ролята на цена и нови санкции

eCommerce България

В новата директива е залегнало схващането, че личните данни могат да се използват за „заплащане“ на определени цифрови услуги и съдържание. Пример за това са безплатните услуги, за които не се изисква плащане с парични средства или имущество, но се предоставят лични данни. Това ще наложи преоценка на договорите по отношение на тяхната безвъзмездност.

Все още не е ясно дали всичко това няма да наложи съществени промени в сега действащата законова регулация и дали няма да се премине към по-широка търговска употреба на личните данни. Новият регламент в потребителското право, който е отражение на вече утвърдена търговска практика, влиза в явно противоречие с  Общия регламент за защита на личните данни (GDPR) и с Хартата на основните права на ЕС. Според тях, с личните данни не може да се търгува,тъй като правото им на защита е основно човешко право.

С цел по-ефективна защита на правата на потребителите, директивата предвижда нови санкции с фиксирани конкретни размери. Те ще бъдат в максимален размер не по-малко от 2 000 000 евро или 4% от годишния оборот на всеки търговец, уличен в нарушение.

Всички търговци трябва навреме да се запознаят с новите правила, да преразгледат условията, при които извършват дейност и да се съобразят с изискванията още на етап изработка на онлайн магазин. В противен случай са заплашени от финансово непосилни санкции.

0 коментара

Напишете своят коментар:

Други статии от нашия блог:

Скорост на сайт

Скорост на сайт

Две секунди стигат, за да пратят потребителите в конкурентен сайт Когато говорим за скорост на уеб сайт, всяка секунда е от значение. Колкото по-динамично се зарежда той, толков...
За нас – важна страницата за всеки един сайт

За нас – важна страницата за всеки един сайт

Когато обсъждате подходящите решения за вашия уеб сайт, винаги трябва да се ръководите от желанията и нагласите на клиентите. Срещата ви с тях няма как да се случи очи в очи, но това н...
Изработка на сайт за заведение

Изработка на сайт за заведение

Имате заведение? Трябва ви сайт, ако искате да сте популярни и харесвани Имате заведение и това, от което спешно се нуждаете са клиенти. В такъв случай, не отлагайте и се заемете с ...
Ключови показатели за ефективност KPI

Ключови показатели за ефективност KPI

Ключови показатели за ефективност (KPI): кои са вашите и как да се възползвате от тях Съществено значение за развитието на всеки уеб сайт има дефинирането на KPI (Key Performance In...
GDPR за онлайн магазин

GDPR за онлайн магазин

GDPR за онлайн магазин Най-напред да обобщим, какво е GDPR (General Data Protection Regulation )? GDPR или преведено на български е “Общ регламент относно защитата на данн...
Професионална изработка на сайт

Професионална изработка на сайт

В интернет има достатъчно безплатни платформи, които предлагат набор от инструменти сами да си изработите собствен уеб сайт. На пръв поглед нещата изглеждат напълно приемливо – р...