Предстоят промени в електронната търговия „Омнибусна директива“

Предстоят промени в електронната търговия „Омнибусна директива“

Предстоят промени в електронната търговия „Омнибусна директива“

Предстоят промени в електронната търговия - новите правила идват с високи санкции

Засилените темпове, с които се развива електронната търговия налагат предприемането на пакет от мерки за гарантиране правата на онлайн потребителите в Европейския съюз (ЕС). В тази връзка е влязлата в сила тази година  Директива (ЕС) 2019/2161, станала по-известна като „Омнибусна директива“, заради измененията които прави в други четири европейски директиви.

При транспонирането ѝ у нас, промени ще има в Закона за електронната търговия, както и в Закона за защита на потребителите. След въвеждане на директивата в родното законодателство, новите правила ще трябва да започнат да се прилагат най-късно от 28 май 2022 година. Измененията предвиждат както ползи за потребителите, така и допълнителна тежест за онлайн търговците.

Омнибусна директива

Нови правила при отчитане на дигитализацията

Въпросната директива дефинира понятието „онлайн място за търговия“. Платформи като OLX.bg, Grabo.bg, Booking.com и други като тях, ще трябва в офертите си да посочват дали предлаганите стоки и услуги са от търговец или от друг потребител – физическо лице. Така купувачът ще знае, че може да се възползва от защита на потребителското си право, само ако пазарува от търговец.

Нови правила има и за търсачките. Ако потребител напише, примерно, в търсачката на Grabo.bg  ключова дума „матрак“, ще трябва да види списък с подредени по определени критерии матраци, предложени от различни търговци. Доставчикът на услугата „онлайн място за търговия“ (в случая Grabo.bg) е длъжен да предостави по достъпен начин информация, относно подредбата на офертите. Ако не го направи, ще бъде санкциониран за нелоялна практика.

Същото наказание е предвидено и за търговец, който публикува фалшиви потребителски отзиви за стоки и услуги. Негово задължение ще бъде да посочи какви мерки е предприел, за да гарантира, че клиентите, оставили мнение, действително са използвали стоките и услугите, които коментират. Длъжен е да представя както положителните, така и негативните мнения и коментари.

Допълнителна информация и право на отказ

europe ecommerce

Потребителите трябва да разполагат с достатъчно информация за това какво точно купуват. Търговецът е задължен да им осигури необходимите допълнителни данни, включително и как е формирана цената. Дали тя е специално предложена на клиента след извършено профилиране или е една и съща за всички потребители.

По сега действащата нормативна уредба, всички имат право да се откажат от покупка в 14-дневен срок. „Омнибусната директива“ дава възможност на отделните държави да решат дали искат увеличение на този период. Счита се, че едно удължаване на правото на отказ от 14 на 30 дни  би било в интерес на купувачите при доказване на нелоялна търговска практика.

Лични данни в ролята на цена и нови санкции

eCommerce България

В новата директива е залегнало схващането, че личните данни могат да се използват за „заплащане“ на определени цифрови услуги и съдържание. Пример за това са безплатните услуги, за които не се изисква плащане с парични средства или имущество, но се предоставят лични данни. Това ще наложи преоценка на договорите по отношение на тяхната безвъзмездност.

Все още не е ясно дали всичко това няма да наложи съществени промени в сега действащата законова регулация и дали няма да се премине към по-широка търговска употреба на личните данни. Новият регламент в потребителското право, който е отражение на вече утвърдена търговска практика, влиза в явно противоречие с  Общия регламент за защита на личните данни (GDPR) и с Хартата на основните права на ЕС. Според тях, с личните данни не може да се търгува,тъй като правото им на защита е основно човешко право.

С цел по-ефективна защита на правата на потребителите, директивата предвижда нови санкции с фиксирани конкретни размери. Те ще бъдат в максимален размер не по-малко от 2 000 000 евро или 4% от годишния оборот на всеки търговец, уличен в нарушение.

Всички търговци трябва навреме да се запознаят с новите правила, да преразгледат условията, при които извършват дейност и да се съобразят с изискванията още на етап изработка на онлайн магазин. В противен случай са заплашени от финансово непосилни санкции.

0 коментара

Напишете своят коментар:

Други статии от нашия блог:

Дизайн на лого: Как да сте уникални и запомнящи се

Дизайн на лого: Как да сте уникални и запомнящи се

Колко пъти ви се е случвало веднага да разпознаете даден бранд, без дори да сте прочели името му? Възможно ли е това? Разбира се. Ако видите логото му, което е станало толкова популярн...
Уеб сайтът ви е готов. И сега накъде?

Уеб сайтът ви е готов. И сега накъде?

Всеки бизнес, за да се позиционира успешно, трябва да има подобаващо дигитално присъствие. Професионалната изработка на сайт е задължителна за която и да е компания, без значение каква...
Какво трябва да има в края на всяка уеб страница

Какво трябва да има в края на всяка уеб страница

Какво трябва да има в края на всяка уеб страница Всеки уеб сайт е съвкупност от свързани помежду си страници, които имат общ дизайн, специална навигация и различни функционалности. ...
Продуктови ревюта за целите на SEO оптимизация

Продуктови ревюта за целите на SEO оптимизация

Продуктовото ревю е много повече от продуктово описание. То трябва да  предоставя допълнителна информация за ползите и предимствата на продукта. Ако е добре изготвено и подходящо ...
Уеб консултация за успешен сайт

Уеб консултация за успешен сайт

Уеб консултация за успешен сайт В интернет има място за всеки и за да станете част от глобалната мрежа, печелейки от присъствието си там, трябва само да го поискате. Да, ама не ...
Създайте специални оферти за повече онлайн продажби

Създайте специални оферти за повече онлайн продажби

Коледните и новогодишни празници са свързани с трескаво пазаруване и увеличен трафик в търсене на най-изгодните предложения. Ако посещенията при вас отчитат рекордни нива, значи можете...