От НАП отстъпиха, хиляди онлайн търговци няма да издават касови бележки

От НАП отстъпиха, хиляди онлайн търговци няма да издават касови бележки

От НАП отстъпиха, хиляди онлайн търговци няма да издават касови бележки

От НАП отстъпиха, хиляди онлайн търговци няма да издават касов бон

Нап Н-18 за онлайн търговците

За много електронни магазини отпада изискването да имат касови апарати и да издават фискални бонове. Това гласят последните готвени промени по спорната Наредба 18, засягаща онлайн търговията. Отменя се и задължението за регистрация в НАП на нарочен софтуер за управление на продажбите в търговския обект, известен със съкращението СУПТО. Това означава, че е-търговците ще продължат да приемат плащания с дебитни и кредитни карти, което е най-предпочитан вариант от клиентите.

Информация по имейл, вместо касов бон

Сега въпросната Наредба 18, която е подложена на нестихващи дебати, кара онлайн търговците, приемащи банкови карти,  да регистрират софтуера на магазина си в НАП, като го вържат със сървърите на приходната агенция чрез касови апарати. Неслучайно, в момента в който това изискване бе оповестено, то срещна отпор и остра критика от фирмите, занимаващи се с онлайн търговия.

След бурна полемика, част от търговците обявиха, че ще продължат дейността си единствено, приемайки банкови или пощенски преводи. Освен значителните разходи за покупка на фискални устройства и пренастройване на софтуера, за тях се оказа технически невъзможно да осъществят исканото свързване на платформите с НАП. За всички е ясно, че отказът от плащане с банкови карти е сериозен проблем за купувачите и те са несправедливо “наказани“.

Всичко това накара Министерство на финансите и НАП да преосмислят решението и да направят тези отстъпки. Те касаят обаче само търговците, които извършват продажби със софтуера на е-магазина и не ползват отделен софтуер за управление на продажбите. Те няма да имат задължението да издават касов бон, но ще трябва да изпращат информация на имейл на клиентите. Това трябва да представлява информационен документ, описващ стоката, цената й и специален QR код.

Какви са мотивите за алтернативния начин на отчитане

Въпреки ежемесечните отчети, които трябва да предоставят своевременно в приходната агенция, е-търговците изразяват задоволство от промяната. Значително по-улеснено е да бъде изпратен на електронна поща един PDF файл, отколкото да бъдат изпълнени изискванията по СУПТО, категорични са и от Асоциацията за електронна търговия. От там твърдят, че от мярката ще се възползват хиляди малки и средни онлайн търговци. Според справка на НАП, регистрираните е-магазини у нас наброяват 15 000.

Фирмите, попадащи в обсега на Наредба 18, ще трябва да изпълнят още две стъпки. НАП ще очаква от тях да съобщят всичките си платежни сметки, с които боравят. На определен период от време те ще трябва да предоставят и подробна информация за извършените транзакции по брой и стойност.

Финансовото ведомство и приходната агенция мотивират новите промени с факта, че разплащанията с дебитни и кредитни карти технически по нищо не се различават от банковите преводи. Същевременно посочват: “От друга страна обаче, неприсъствените плащания с дебитна или кредитна карта не могат да бъдат обвързани с направените покупки, тъй като не се посочва основание за плащане. В извлечението за плащането всеки клиент може да види само, че е направил трансакция към търговеца в определен размер. Затруднението се състои в липсата на обвръзка между плащането и насрещната престация по сделката при неприсъствените плащания. Въпреки задълженията на платежните оператори да идентифицират и познават своя клиент, с оглед данъчно-осигурителния контрол, стои въпросът със създаването и поддържането на надеждна одитна следа, свързваща финансовата операция и доставката на конкретни стоки или услуги.”

Такива са основните мотиви за готвения алтернативен начин за отчитане на продажбите. Софтуерът на електронния магазин следва да генерира уникален номер за всяка продадена стока или услуга и да отговаря на редица изисквания. Това налага съобразяване с новостите при всяка изработка на онлайн магазин.

Срокът за електронните магазини изтича на 31 март

Предвидените промени в Наредба 18 във връзка с електронните магазини, се тиражират в последния момент, дни преди крайния срок за обявяване в НАП на софтуерите за управление на продажбите, който изтича на 31 януари. Заради сложността на изпълнението и скъпоструващата инвестиция, този срок бе нееднократно удължаван по настояване на бранша.

Засега предимно по-малките и средни фирми са изпълнили изискванията. 350 000 касови апарати успешно са вързани към НАП, отчитат от там. Техният софтуер е одобрен от приходната институция, печатат изискуемите QR кодове и така до 5 минути от всяка продажба, тя бива отчетена в агенцията. Очаква се условията да изпълнят и големите фирми, както и регистрираните по ДДС. Всички електронни магазини трябва да го направят в срок до 31 март.

5 коментара

коментар от  Н-18 коментар от  Н-18 Н-18 2020-01-10

От НАП ли е, за 3 дни е! Държавата е в много лошо финансово състояния! Свръх регулация е ОК за държави със развита икономика, а не на държава, като България, без никаква икономика. Ще пострада най-вече малкия търговец и крайните потребители!

коментар от  Името няма значение коментар от  Името няма значение Името няма значение 2020-01-13

Проблема с наредба Н-18, не е в това, че от НАП искат да следят какво се случва в бизнеса. Проблема идва от там, че не формулират точни и ясни изисквания и условия това да се случва и по този начин създават предпоставка за корупционни схеми. Аз съм търговец с малък бизнес и още от откриването на търговски обект поставих СУПТО одобрено от НАП. За мен това е много улесняващо и помощно средство. Хората, които не искат да укриват данъци не би трябвало да имат проблем с това. Изключам търговци с 5-6 продукта, на които не се налага да запаметяват 100 департамента и 1000 кода за продуктите си... За мен проблема идва от новостите за онлайн магазините. Имам и онлайн магазин, който според новостите също се води СУПТО - от което заключение идва задължението за връзка с касов апарат, с какъвто все още няма как да се осъществи връзка и няма нито една адекватна платформа за онлайн магазини в България, която да покрива наредбите. Изработката на модул примерно от такъв тип, ще струва няколко хиляди лева, но дори и да искам да ги дам няма гаранция, че ако се изработи този модул, ще покрива на 100% изискванията в наредбата. Всичко казано до тук сочи само до един извод - Тези разпоредби и закони са неадекватни спрямо възможностите на малкия и среден бизнес и 1. С тях се цели на пазара да останат само големите фирми, за които (по ирония или не) не важът законите със същата сила, тъй като както Изо Хазарта беше казал "Имат човек" или дори да нямат една глоба от 1000лв не би имала никакво значение за тях. 2. Цели се объркване на малкия и среден бизнес, за по-лесни корупционни схеми ( Всички знаем, че на Илиянци никой не знае как да ползва касов апарат, ако няма корупционни схеми то тогава какво?) И отново ако попаднеш на "Човек" ще си затвори очите срещу някой лев 3. Визирането на проблема с онлайн магазина - Не мога да го управлявам от компютъра на работа - тоест по тази логика малък магазин трябва да регистрира 2 обекта - 1. Търговски обект - физически магазин; 2. Втори обект - забележете ако не иска ( в случая иска, но не съществува начин, който да оправдава средствата) да издава касов бон - онлайн магазин на друг адрес. И представете си че сте си шеф, продавач и ръководите сам онлайн магазина - говориме за малък бизнес, който тепърва се разработва - нямате право да ползвате компютъра, който ви е каса - за да преглеждате онлайн поръчки (Според НАП второ СУПТО) ВТФ.... БГ Администрацията има нужда да наеме млади и образовани хора, които да имат някаква представа от това как реално работят нещата. Докато всички, изпълняващи ръководни постове са хора като Данаил Кирилов примерно, е ясно че БГ ще тъпче на едно място и хората с малко мозъл ще се питат, как е възможно това. Дълго стана за това приключвам до тук

коментар от  Няма такава държава коментар от  Няма такава държава Няма такава държава 2020-01-15

"Името няма значение" Много сте прав. Държавата е мащеха най-вече за малкият и среден бизнес. Не случйно много от тези търговци изнесоха онлайн магазините си извън границите на България. Който пък остане в България, търси решения и е готов на всичко за да заобиколи наредбата и несгодите тъпчещи малките търговци! За съжаление вече се чува, че и други държави се подогтвят подобни наредби и регулации на бизнеса, но съм сигурна, че там ще е много по-ясно, какво и как, както и сроковете за миграция към новите изисквания ще са нормални така, че да може да се реагира.

коментар от  Никой коментар от  Никой Никой 2020-05-03

Може би е тъпо но съм се чудил защо държавата толкова ламти да прибере всяка стотинка като то няма как да стане. И в нормален магазин като решат пак ще скрият оборот. Особено малките магазини. Занимавал съм се с търговия от началото на 90те до 2008 кризата. Такъв проблем винаги е съществувал. Винаги държавата се опитва да съсипе малките фигури на пазара и винаги малките приемат партизански маркетигови подходи и държавата трябва нещо друго да мисли. Та вместо тая цялата игра на котка и мишка съм се чудил не може ли държавата да определи патенти. Някакви еднократни не големи суми и да събира всяка година твърди пари от колкото да се старае да изцоца всичко до стотинка и .... счетоводители и адвокати да си намират работа.

коментар от  Някой до Никой коментар от  Някой до Никой Някой до Никой 2020-10-13

Вярно е, че държавата прави всичко възможно да вземе и последната стотинка на малкия и среден бизнес, вярно е, че държавата иска да открадне и големия бизнес това е в България, най-вероятно и в други държави. Истина е обаче, че българския търговец (малък и среден) си е селки тарикат докопъл се до пазарските маси през 90-те и когато държавниците крадяха държавата, малките търговци ограбваха потребителите, не плащаха нито данъци нито осигуровки. И до ден днешен нищо не се е променило, освен, че държавниците като по-големи риби искат да изядат и малките :)

Напишете своят коментар:

Други статии от нашия блог:

Програма за лоялност в онлайн търговията

Програма за лоялност в онлайн търговията

Защо да инвестирате в програма за лоялност Какво иска всеки онлайн търговец? Да привлича нови клиенти, да запази старите и да не губи постоянните. В борбата за потребителската любов...
Какво трябва да има в края на всяка уеб страница

Какво трябва да има в края на всяка уеб страница

Какво трябва да има в края на всяка уеб страница Всеки уеб сайт е съвкупност от свързани помежду си страници, които имат общ дизайн, специална навигация и различни функционалности. ...
Ново отлагане на Н-18

Ново отлагане на Н-18

За трети пореден път отсрочват влизането в сила на предизвикалите шумна полемика  промени в Наредба Н-18, регламентираща употребата на касови апарати. Те ще започнат да се прилага...
Рекламна кампания във Facebook

Рекламна кампания във Facebook

Умеете ли да се възползвате от социалните мрежи? Опитайте това Забелязали ли сте, че все по-често при изработка на онлайн магазин, задължително присъства на удобно място, обикно...
Качествена SEO оптимизация

Качествена SEO оптимизация

Какво печелите от качествена SEO оптимизация Работата по изработка на уеб сайт е приключила и бизнесът ви вече присъства в интернет. Какво следва? Един продължителен и сложен процес...
Онлайн търговия вместо физически магазин

Онлайн търговия вместо физически магазин

Търговецът днес: Не какво ще предложи онлайн, а дали ще оцелее, ако не го направи „Имах два физически магазина и само за месец се наложи да ги закрия. За сметка на това, онлай...