IV. Основни принципи в електронната търговия

IV. Основни принципи в електронната търговия

IV. Основни принципи в електронната търговия

Продължение от статии:

I "Какво е онлайн търговия"

II "Какво е необходимо за начало на уеб сайт за онлайн търговия"

III "Кой път да изберете – трудния или лесния"

Търговската дейност е набор от определени принципи, по които се извършват отделните операции. Те са в основата на реализираните продажби между търговеца и крайния клиент. В следващите редове ще ви представим приликите и разликите между тези принципи в традиционната и електронната търговия.

Продажби, различни по време и място

Първото нещо, с което трябва да разполагате, ако сте решили да се занимавате с търговска дейност, са стоки и услуги. Дали те ще бъдат собствено производство или закупени от производители и дистрибутори, няма никакво значение. Важното е да разполагате с тях. Дотук, както виждате, различия между онлайн и офлайн търговията няма.

Следващата стъпка е да имате място, на което ще продавате. При традиционната дейност това е физическият магазин. Там всичко налично е изложено на показ и клиентите идват, за да разгледат. Те могат да пипнат изделията, да ги изпробват и да решат дали да купят веднага или след като размислят известно време. Задължително трябва да присъства и продавач, както и всякакъв друг необходим персонал.

Има и друг начин за търговия – каталожна. При нея клиентите правят своя избор, харесвайки си стоките по отпечатан за целта каталог. Тук липсва прекия контакт между купувач и продавач, а сделката може да се осъществи по телефон, след като клиентът вече е избрал продукта и е решил да го поръча.

И в двата случая връзката между клиент-продавач се осъществява по едно и също време, когато и двамата се срещат, без значение дали на живо или виртуално. Ето тук настъпва първата разлика с електронната търговия. Мястото за пазаруване е самият сайт. В него хората също разглеждат каталог, но в електронен вариант. Избират си стоки и услуги и купуват, щом решат.

Ползите са ясни. Този вариант е приятен и удобен. Потребителите поръчват от комфорта на дома си, могат да го правят дори по пижама, без да стават от леглото. Не се налага да провеждат разговори и да се съобразяват с работно време. За търговеца плюсът е, че не е необходимо да наема допълнителен персонал, тъй като поръчките могат да се оформят в удобно за целта време.

Особености при маркетинг, плащане и доставка

Идва ред и на маркетинг отдела (специалиста) да си свърши работата. Как ще продадете каквото и да е, ако никой нито е чувал за вас, нито ви е виждал. Трябва ви трафик, който да е насочен към обекта ви и той да включва вашата целева аудитория. Това важи както за офлайн, така и за онлайн търговията. При втората обаче, тази аудитория се формира от потребители, които вече ползват интернет.

Идва етап, на който в употреба влизат формулярите за поръчка. При електронния магазин, разбираемо, и те са такива – електронни. Могат да включват различни реквизити, в зависимост от конкретния бизнес, но задължителните са: продуктите, описани по вид и цена, данни за доставка и издаване на фактура, както и по какъв начин ще бъдат платени и доставени стоките.

Най-разпространените разплащания в интернет са чрез кредитни карти. Затова, ако имате онлайн магазин, ще трябва да разполагате с нарочна сметка за електронни плащания, което налага да имате специална защитена уеб страница и връзка с избраната банка. Все пак, задължително е да гарантирате удобството и сигурността на вашите клиенти.

Щом получите поръчка, трябва да я изпълните и да направите доставка. Във физическия магазин клиентите могат да си вземат платеното и да си тръгнат или пък да поискат доставка до адрес. В онлайн магазина не е по-различно. След поръчка, клиентите напускат сайта, като преди това оставят свой адрес или на куриерска служба, където да бъдат доставени продуктите.

Регламент при рекламации и върнати поръчки

Какво се случва, когато продавате стоки, изискващи техническа поддръжка? Хубаво е на сайта да има подробна информация за експлоатацията на такива продукти, както и формуляр, който да се попълва и подава при установен дефект. Клиентите ще бъдат много по-спокойни, ако знаят, че закупените уреди ще бъдат ремонтирани при нужда от фирмата производител.

С още една ситуация трябва да сте предварително наясно, а именно какво правите, когато клиент откаже поръчка. Причините могат да бъдат най-различни – станал е инцидент при транспортирането на стоката и тя е увредена или просто човекът е размислил и вече не я иска. Какъвто и да е поводът за отказ, трябва да имате точен регламент за рекламации и върната продукция, както и да е ясно кой поема финансовите разходи по процедурата.

От изброеното дотук е ясно, че принципите в традиционната търговия не се различават кой знае колко от тези в електронната. В повечето случаи те са в пъти по-ефикасни и лесни за прилагане в онлайн магазина. Колкото повече автоматизирате отделните процеси, толкова повече ще ограничите разходите за персонал и ще повишите ефективността на уеб сайта.

В крайна сметка целта на един онлайн търговски обект е точно в това - да продава постоянно и да е на разположение на клиентите по всяко време на денонощието.

Продължение по темата: "V. Ролята на маркетинга в електронната търговия"

0 коментара

Напишете своят коментар:

Други статии от нашия блог:

Как да увеличим конверсиите в сайта, като комбинираме SЕО оптимизация с Email маркетинг

Как да увеличим конверсиите в сайта, като комбинираме SЕО оптимизация с Email маркетинг

Освен професионална изработка на сайт, за всеки бизнес е важно да има ясна идея как ще се развива и най-вече как ще постигне желаните резултати. При изграждане на маркетинговия план в ...
Уеб сайт с авторско съдържание

Уеб сайт с авторско съдържание

Трябва ви авторско съдържание? Заложете на качество и стил. Едва ли някой се съмнява, че за успешен онлайн бизнес е нужно качествено съдържание. То помага на потребителите да се...
Баланс на информация в сайт

Баланс на информация в сайт

Как да уцелите баланса или кога един уеб дизайн не струва Дори и най-безнадеждно блуждаещият дизайнер знае, че има няколко стъпала, които ако не преодолее с правилната крачка, няма ...
Google Consent Mode v2: Защо трябва бързо да го интегрираме

Google Consent Mode v2: Защо трябва бързо да го интегрираме

Всички сайтове и приложения, които искат да продължат да работят с данни, чрез които извършват ремаркетинг, измерване и персонализиране, трябва да имат съгласието на потребителите. Кат...
Политика за връщане на поръчки

Политика за връщане на поръчки

Политика за връщане на поръчки: защо не може без нея и как да я направим ефективна Всеки уеб сайт за продажби включва съдържание, което е базово и без което не може да функционира. ...
Кои са основните елементи на успешния потребителски интерфейс

Кои са основните елементи на успешния потребителски интерфейс

Дизайнерите знаят, че един продукт е добър, когато е лесен за използване. Щом ви предстои изработка на онлайн магазин, постарайте се той да бъде с възможно най-подходящия потребителски...