IV. Основни принципи в електронната търговия

IV. Основни принципи в електронната търговия

IV. Основни принципи в електронната търговия

Продължение от статии:

I "Какво е онлайн търговия"

II "Какво е необходимо за начало на уеб сайт за онлайн търговия"

III "Кой път да изберете – трудния или лесния"

Търговската дейност е набор от определени принципи, по които се извършват отделните операции. Те са в основата на реализираните продажби между търговеца и крайния клиент. В следващите редове ще ви представим приликите и разликите между тези принципи в традиционната и електронната търговия.

Продажби, различни по време и място

Първото нещо, с което трябва да разполагате, ако сте решили да се занимавате с търговска дейност, са стоки и услуги. Дали те ще бъдат собствено производство или закупени от производители и дистрибутори, няма никакво значение. Важното е да разполагате с тях. Дотук, както виждате, различия между онлайн и офлайн търговията няма.

Следващата стъпка е да имате място, на което ще продавате. При традиционната дейност това е физическият магазин. Там всичко налично е изложено на показ и клиентите идват, за да разгледат. Те могат да пипнат изделията, да ги изпробват и да решат дали да купят веднага или след като размислят известно време. Задължително трябва да присъства и продавач, както и всякакъв друг необходим персонал.

Има и друг начин за търговия – каталожна. При нея клиентите правят своя избор, харесвайки си стоките по отпечатан за целта каталог. Тук липсва прекия контакт между купувач и продавач, а сделката може да се осъществи по телефон, след като клиентът вече е избрал продукта и е решил да го поръча.

И в двата случая връзката между клиент-продавач се осъществява по едно и също време, когато и двамата се срещат, без значение дали на живо или виртуално. Ето тук настъпва първата разлика с електронната търговия. Мястото за пазаруване е самият сайт. В него хората също разглеждат каталог, но в електронен вариант. Избират си стоки и услуги и купуват, щом решат.

Ползите са ясни. Този вариант е приятен и удобен. Потребителите поръчват от комфорта на дома си, могат да го правят дори по пижама, без да стават от леглото. Не се налага да провеждат разговори и да се съобразяват с работно време. За търговеца плюсът е, че не е необходимо да наема допълнителен персонал, тъй като поръчките могат да се оформят в удобно за целта време.

Особености при маркетинг, плащане и доставка

Идва ред и на маркетинг отдела (специалиста) да си свърши работата. Как ще продадете каквото и да е, ако никой нито е чувал за вас, нито ви е виждал. Трябва ви трафик, който да е насочен към обекта ви и той да включва вашата целева аудитория. Това важи както за офлайн, така и за онлайн търговията. При втората обаче, тази аудитория се формира от потребители, които вече ползват интернет.

Идва етап, на който в употреба влизат формулярите за поръчка. При електронния магазин, разбираемо, и те са такива – електронни. Могат да включват различни реквизити, в зависимост от конкретния бизнес, но задължителните са: продуктите, описани по вид и цена, данни за доставка и издаване на фактура, както и по какъв начин ще бъдат платени и доставени стоките.

Най-разпространените разплащания в интернет са чрез кредитни карти. Затова, ако имате онлайн магазин, ще трябва да разполагате с нарочна сметка за електронни плащания, което налага да имате специална защитена уеб страница и връзка с избраната банка. Все пак, задължително е да гарантирате удобството и сигурността на вашите клиенти.

Щом получите поръчка, трябва да я изпълните и да направите доставка. Във физическия магазин клиентите могат да си вземат платеното и да си тръгнат или пък да поискат доставка до адрес. В онлайн магазина не е по-различно. След поръчка, клиентите напускат сайта, като преди това оставят свой адрес или на куриерска служба, където да бъдат доставени продуктите.

Регламент при рекламации и върнати поръчки

Какво се случва, когато продавате стоки, изискващи техническа поддръжка? Хубаво е на сайта да има подробна информация за експлоатацията на такива продукти, както и формуляр, който да се попълва и подава при установен дефект. Клиентите ще бъдат много по-спокойни, ако знаят, че закупените уреди ще бъдат ремонтирани при нужда от фирмата производител.

С още една ситуация трябва да сте предварително наясно, а именно какво правите, когато клиент откаже поръчка. Причините могат да бъдат най-различни – станал е инцидент при транспортирането на стоката и тя е увредена или просто човекът е размислил и вече не я иска. Какъвто и да е поводът за отказ, трябва да имате точен регламент за рекламации и върната продукция, както и да е ясно кой поема финансовите разходи по процедурата.

От изброеното дотук е ясно, че принципите в традиционната търговия не се различават кой знае колко от тези в електронната. В повечето случаи те са в пъти по-ефикасни и лесни за прилагане в онлайн магазина. Колкото повече автоматизирате отделните процеси, толкова повече ще ограничите разходите за персонал и ще повишите ефективността на уеб сайта.

В крайна сметка целта на един онлайн търговски обект е точно в това - да продава постоянно и да е на разположение на клиентите по всяко време на денонощието.

Продължение по темата: "V. Ролята на маркетинга в електронната търговия"

0 коментара

Напишете своят коментар:

Други статии от нашия блог:

Онлайн продажби с промокодове и ваучери

Онлайн продажби с промокодове и ваучери

Как да печелите в интернет с промокодове и ваучери Един от най-успешните маркетингови инструменти, използван в електронната търговия,  са промокодовете и ваучерите за отстъ...
III. Кой път да изберете – трудния или лесния

III. Кой път да изберете – трудния или лесния

Продължение от статии: I "Какво е онлайн търговия" II "Какво е необходимо за начало на уеб сайт за онлайн търговия" III. Кой път да изберете – трудния или лесния ...
Продуктови филтри в онлайн магазин

Продуктови филтри в онлайн магазин

Продуктови филтри в онлайн магазин: как да предизвикате клиентите да купуват повече Когато един онлайн магазин има много и различни стоки, това затруднява потребителите, пречи им &n...
Готови ли сте за празнична кампания?

Готови ли сте за празнична кампания?

Празниците винаги са свързани, освен с емоции и еуфория, с усилено пазаруване. Това е време, през което се харчат много повече пари, отколкото през други дни от годината. За всеки търг...
VII. Етапи на поръчката

VII. Етапи на поръчката

Продължение от статии: I "Какво е онлайн търговия" II "Какво е необходимо за начало на уеб сайт за онлайн търговия" III "Кой път да изберете – трудния или лесния" ...
Началната страница на онлайн магазин

Началната страница на онлайн магазин

Как да подредите началната страница на онлайн магазина така, че да печелите повече? Всеки онлайн магазин заслужава да бъде харесван и лесно разпознаваем. За тази цел той трябва ...